سرویس زرتشتیان- طرح اصلاح سالنمای زرتشتی به انجمن موبدان ارایه ش
از سوی کوروش نیکنام ارایه شد:
طرح اصلاح سالنمای زرتشتی
خبرنگار امرداد- کوروش نیکنام در نامهای به انجمن موبدان تهران طرحی را برای اصلاح سالنمای زرتشتی ارایه کرده است.
در این نامه نیکنام با بیان اینکه ناهماهنگیهایی در سالنمای کنونی زرتشتیان وجود دارد، مینویسد:« برای اینکه گاه شماری خود را با تقویم خورشیدی و برپایه ی دانش گاهشماری هماهنگ سازیم و بازنگری دیگری پس از تقویم پیش از ساسانی داشته باشیم و نا هماهنگی های یادشده را درست کنیم و در یادگیری اسامی 30 روز ماه نسبت به اعداد تقویم خورشیدی راهکاری ساده تر داشته باشیم که بدانیم روز 13 هر ماه، تشتر- روز 20 هر ماه، ورهرام- روز 30 هر ماه، انارام و ... خواهد بود. باید ناهماهنگی های یاد شده در گاه شماری سنتی هماهنگ گردد».
وی با بیان برخی از این ناهماهنگیها که هماکنون در سالنای زرتشتی وجود دارد مینویسد:« در سالنمای زرتشتی شاهد برخی ناهماهنگیها هستیم. روزهای اول هر ماه زرتشتی باید اورمزد نام داشته باشد ولی در تقویم خورشیدی 1 فروردین- 31 فروردین- 30 اردیبهشت- 29 خورداد- 28 تیر- 27 امرداد- 26 شهریور- 25 مهر،آبان،آذر، دی و بهمن را باید اورمزد بنامیم و به همین ترتیب ناهماهنگی در بقیه روزهای سنتی زرتشتی با تقویم خورشیدی وجود دارد.
* پرسه تیر ماه در پایان ماه خورداد واقع شده است و پرسه اسفندماه در ماه بهمن خورشیدی است.
* جشن شهریورگان در ماه امرداد خورشیدی قرار گرفته است
* شانزدهمین روز هر ماه زرتشتی مهر نام دارد ولی جشن مهرگان در روز دهم مهرماه خورشیدی برگزار می شود....».
هموند هیات مدیره انجمن موبدان تهران در ادامه به طرح خود اشاره میکند و مینویسد:« چون روز اضافی در فرهنگ گاهشماری اورداد نام دارد که هر چهار سال یکبار( سال کبیسه) به نام روز 30 از ماه اسفند(پس از 5 روز پنجه) اضافه می کنیم از این واژه(اورداد) برای روزهای اضافی هر ماه در فصل بهار و تابستان استفاده کنیم یعنی روز 31 فروردین را روز اورداد از ماه فروردین بدانیم. روز 31 از ماه اردیبهشت را روز اورداد از ماه اردیبهشت و به همین ترتیب تا پایان شهریور که روز 31 این ماه را نیز اورداد بنامیم با این کار آغاز تمام ماه های 12 گانه زرتشتی نیز از اورمزد شروع می شود و تا انارام روز پایان می یابد.با این ابتکار وتغییر آن در گاه شماری سنتی، روزهای پرهیز از خوردن گوشت هر ماه درروزهای دوم ، دوازدهم، چهاردهم و بیست و یکم ثابت خواهد شد و تمام ناهماهنگی های دیگر نیز برطرف خواهد شد به عنوان مثال جشن اسفندگان در ماه اسفند قرار می گیردنه 29 بهمن- شب چله ، روز انارام و 30 آذر بزرگترین شب سال خواهد شد- جشن دیگان در ماه آذر نخواهد بود- جشن مهرگان و سده هر دو روز مهر یعنی شانزدهمین روز ماه قرار می گیرد - پرسه اسفندماه در ماه بهمن اجرا نخواهد شد وگاه شماری درست تری خواهیم داشت».
وی در ادامه با بیان اینکه اگر سالنمای زرتشتی به این شکل اصلاح شود تنها ابهام روزهای پنجه باقی میماند، مینویسد:« بنا بر سنت ارزشمند نیاکان بایستی در پنجه کوچک که 10 روز مانده به پایان سال به خانه تکانی بپردازیم و به استقبال روان و فروهر درگذشتگان باشیم و 5 روز پس از آن را که گاه گاتابیو نام گرفته با آفرینگان گهنبار پنجه در روزهای پایان سال به استقبال نوروز برویم».
سازماندهی شدن مراسم گهنبار پنجه ویژگی دیگر طرح اصلاحیه سالمنای جدید است که نیکنام به آن تاکید میکند:« سنت برپایی گهنبار پنجه نیز در گاه شماری پیشنهادی پابرجا خواهد بود زیرا با هماهنگی جدید روز 25 اسفندماه هر سال اشتاد روز خواهد شدکه همانند گهنبار چهره پیته شهیم گاه و ایاسرم گاه ، گهنبار پنجه آخر سال نیز در روزهای اشتاد، آسمان، زامیاد و مانتره سپند و انارام(25 تا 30اسفند خورشیدی) که اکنون نیز در همین روزها پنجه آخر سال داریم برگزار شود و هنگامی که ماه اسفند 29 روز خواهد بود از روز ارد تا مانتره سپند گهنبار پنجه بوده و برای یادآوری نام بخش های گات های اشوزرتشت (اهنود، اشتود، سپنته مد، وهوخشتر، وهیشتوییش) در سرایش آفرینگان خوانی گهنبار پنجه از این اسامی نیز در همان روزهای گهنبار بهره خواهیم گرفت.به عنوان مثال در روز اول گهنبار پنجه موبدان پس از سرایش آفرینگان گهنبار پنجه در اوستای برساد خواهند گفت : امروز به روز اشتاد از ماه اسفند و اهنود از گاه گاتابیو به گاه هاون از بهرت روان هما روانان وفروهر اشوان برساد».
نماینده زرتشتیان در مجلس در پایان نامه خود با بیان اینکه اندیشمندان هازمان بایستی با بررسی دقیق این طرح پیشنهادی نقطهنظرات خود را ارایه دهند از آنان میخواهد تا دیدگاههایشان را به گرامی انجمن موبدان ،صندوقپستی 176-14355 و یا دفتر نماینده زرتشتیان در مجلس بفرستند